58. Hit the ball.

Dit project is op een bijzonder manier tot stand gekomen.
“Is dit iets voor jouw leerlingen?”, was mijn vraag aan Eric Redegeld, docent aan het FonsVitaeLyceum te Amsterdam, toen ik hem een basisversie van het spel ‘Hit de Ball’ verstrekte en vroeg of zijn leerlingen dit op basis van aangeleverde specificaties nader  zouden kunnen uitwerken. Eric aarzelde geen moment en nam de uitdaging aan. Tijdens de lessen informatica sloegen zijn leerlingen aan 
het programmeren. Zij bereikten prachtige resultaten. Het programmeerwerk van Bruno van Royen en Roemer van Kilsdonk uit 5VWO spande de kroon, zij slaagden er in om het spel dusdanig te programmeren dat het aan alle eisen voldeed. Complimenten mannen.  En natuurlijk ook voor alle andere leerlingen die een poging waagden en niet  te vergeten voor Eric die de uitdaging aanging. TOP!  Hieronder de programmeercode in beeld en als download. 


Zo werkt ‘Hit the ball’.
Hieronder treft u de programmacode van het spel ‘Hit the ball’.
Zodra de code op de Microbit staat kan het als volgt gespeeld worden:
– In het midden van het scherm van de Microbit (vakje 2,2) gaat een lichtje branden.
– Dit lichtje kan als volgt gestuurd worden:
– Druk op knop A – lichtje naar links verplaatsen,
– Druk op knop B – lichtje naar rechts verplaatsen,
– Druk op knop A en B – lichtje naar beneden verplaatsen,
– Schudden – lichtje naar boven verplaatsen.
– Op een willekeurige andere plaats verschijnt eveneens een lichtje. Dit is het doel.
– De bedoeling is om het stuurbare lichtje naar het doellichtje te sturen.
– Is het doel bereikt dan wordt een punt verdiend.
– Probeer in bijvoorbeeld 10 minuten zoveel mogelijk punten te behalen.
– Of probeer in zo kort mogelijke tijd 10 punten te behalen.


Programmacodes
Hieronder ziet u een visuele weergave van de programmeercodes van ‘Hit the ball’.
Voor het programmeren van de code is gebruik gemaakt van de programmeertaal
Java Script Blocks Editor.
NB. Onderaan de pagina treft u de download van de programmeercode van ‘Hit the ball’.

eric 1eric2eric3eric4eric5

Programmeren en uploaden naar de Micro:bit.
Wilt u de toepassing zelf bouwen met behulp van de Java Script Blocks Editor?
1. Surf naar http://microbit.org/
2. Selecteer rechts bovenin bij ‘Language’ de taal ‘Nederlands’.
3. Klik bovenaan de pagina op de knop ‘Aan de slag’.
4. Klik bij ‘Java Script Blockeditor’ op de knop ‘Aan de slag’.
5. Klik links boven op de knop ‘Projecten’ en daarna op de knop ‘Nieuw Project’.
6. Klik onderaan de pagina, links van het icoontje van de diskette, op de tekst ‘Zonder
titel’ en voer daar als titel in ‘Hit the ball’.
7. U kunt nu beginnen met programmeren.
Hoe het programmeren met Java Script Blocks Editor in zijn werk gaat treft u hier.
8. Bent u klaar met programmeren dan kunt u het bestand als volgt op de Micro:bit plaatsen.
9. Sluit eerst de Micro:bit met de USB-kabel aan op de pc.
10. Klik nu in de Java Script Blocks Editor links onderin op de knop ‘Download’.
11. Wat er nu gebeurt is afhankelijk van de browser die u gebruikt.
a. Gebruikt u bijvoorbeeld Chrome dan verschijnt links onderin het bestand dat u net hebt gedownload. Open de verkenner en versleep dit bestand naar de map Micro:bit.
(Hoogstwaarschijnlijk bevindt die zich op de E: schijf).
Het bestand wordt nu weggeschreven naar de Micro:bit. Is dat gebeurd dan kunt u het programma gebruiken.
b. Gebruik u bijvoorbeeld Edge of de Explorer dan verschijnt er een tussenscherm.
Klik in dit tussenscherm op het pijltje naast ‘Opslaan’ en selecteer ‘Opslaan als’.
Zoek in de mappenstructuur naar de map Micro:bit (Hoogstwaarschijnlijk bevindt die zich op de E: schijf). Klik daarop en klik daarna op ‘Opslaan’.  Het bestand wordt nu weggeschreven naar de Micro:bit. Is dat gebeurd dan kunt u het programma gebruiken.


Programmacodes downloaden en uploaden naar Micro:bit
Wilt u de programmacode liever downloaden naar de programmeeromgeving Java Script Blocks Editor i.p.v. die zelf te schrijven, klik dan op de knop ‘Download’ hieronder.
Klik in de pagina die wordt geopend bovenin op de knop ‘Bewerken’.
Het programma wordt nu gedownload en de code komt in beeld.
Handel nu verder zoals hierboven beschreven om het programma op de Micro:bit  te plaatsen.
download-155424_960_720


 

Advertenties