17. Reactiespel

Zo werkt het reactiespel
Hieronder treft u de programmacode van het reactiespel, het bouwplan en de benodigdheden. Tevens staat vermeld hoe u de code op de Micro:bit kunt plaatsen.
Staat de code op de Micro:bit dan kan het spel op 2 manieren gespeeld worden.
*  Reactietijd meten van één persoon.
1. Pak de Micro: bit met de rechter duim en wijsvinger vast bij de ‘GND-pin’ en houd die vast.
2. Druk met de linker wijsvinger op ‘Pin 0’.
3. De Micro:bit begint af te tellen van 3 naar 1.
4. Na het verschijnen van de 1 is het opletten geblazen, want daarna beginnen er op een willekeurig moment één of meer ledlichtjes te branden.
5. Als dat gebeurt moet er zo snel mogelijk gereageerd worden door met de linker wijsvinger op ‘Pin 1’ te drukken (let op dat je de GND-pin nog steeds vast hebt).
6. Is er te snel gereageerd dan wordt dat aangegeven met 5 brandende ledjes.
7. Is er juist gereageerd dan verschijnen er 2 kolommen met brandende ledjes waarna de reactietijd in milliseconden voorbij scrolt.
*  Winnaar bepalen van 2 personen.
Het programma is zo ontworpen dat het ook met 2 personen kan worden gespeeld.
Wie dan het snelst reageert is winnaar en zijn reactietijd komt in beeld.
Het spel wordt ook hier gestart door de ‘GND-pin’ vast te pakken en te drukken op ‘Pin 0’. Zowel persoon 1 als persoon 2 dienen echter de ‘GND-pin’ vast te pakken. Probleem is echter dat de Micro:bite hiervoor te klein is. Door een constructie te bouwen zoals aangegeven op  het stroomschema onderaan deze bladzijde is dit probleem te ondervangen.
Speler 1 legt dan zijn rechterhand op het middelste stuk aluminiumfolie bij nr. 1 (zie stroomschema) en speler 2 zijn linkerhand op hetzelfde stuk aluminiumfolie bij nr. 2.
Speler 1 reageert door zo snel mogelijk te slaan op het stuk aluminium met nr. 3.
Speler 2 door te slaan op het stuk aluminium met nr. 4.
Op de Micro:bit verschijnen aan de zijde van de winnaar twee kolommen met brandende ledjes. Van de winnaar wordt de reactietijd weergegeven.


Programmacode
Hieronder ziet u een visuele weergave van de programmeercode van het ‘Reactiespel’.
Voor het programmeren van de code is gebruik gemaakt van de programmeertaal
Java Script Blocks Editor. Hoe u de code kunt invoeren in de Java Script Blocks Editor (zelf invoeren of downloaden), hoe u die code op de Micro:bit kunt krijgen en hoe u het programma ‘Reactiespel’ kunt spelen staat beschreven onder code.

reactietijd 1

reactietijd 2

reactietijd 3


Programmeren
Wilt u de toepassing zelf bouwen met behulp van de Java Script Blocks Editor?
Handel dan als volgt:
1. Surf naar http://microbit.org/
2. Selecteer rechts bovenin bij ‘Language’ de taal ‘Nederlands’.
3. Klik op de knop ‘Aan de slag’.
4. Klik bij ‘Java Script Blocks Editor (PXT)’ op de knop ‘Aan de slag’.
5. Klik links boven op de knop ‘Projecten’ en daarna op de knop ‘Nieuw Project’.
6. Klik onderaan de pagina, links van het icoontje van de diskette, op de tekst ‘Zonder
titel’ en voer daar als titel in ‘Reactiespel’.
7. U kunt nu beginnen met programmeren.
8. Hoe het programmeren met Java Script Blocks Editor in zijn werk gaat treft u hier.


Programmacode downloaden 
Wilt u de programmacode liever downloaden naar de programmeeromgeving Java Script Blocks Editor i.p.v. die zelf te schrijven, klik dan op de knop ‘Download’ hieronder.
Klik in de pagina die wordt geopend rechts bovenin op de knop ‘Bewerken’.
Het programma wordt nu gedownload en de code komt in beeld.
Klik nu rechtsonder op de knop ‘Download’ en het bestand verschijnt.

download-155424_960_720


Programmacode wegschrijven naar de Micro:bit
1. Sluit nu de Micro:bit aan op de pc.
Na enige tijd wordt de verkenner geopend en de Micro:bit drive verschijnt.
NB. Gebeurt dat niet open dan zelf de Verkenner en open de ‘Micro:bit-drive‘.
2. Keer terug naar de programmeeromgeving.
3. Versleep het bestand naar het icoontje van de geopende Verkenner en laat het los in de map Microbit. Het programma wordt nu weggeschreven naar de Micro:bit.


 

Benodigdheden en stroomschema

Benodigdheden
 :
– een Micro:bit met daarop de programmacode voor het reactiespel.
– 3 kabeltjes met aan elk eind een krokodillenbekje.
– een stuk karton
– aluminiumfolie.

Stroomschema

schema 1